رابطه مواد شیمیایی و محیط زیست

رابطه مواد شیمیایی و محیط زیست

رابطه مواد شیمیایی و محیط زیست
همه کشورهای جهان به این نتیجه رسیده اند که، لجام گسیختگی صنعت، زندگی انسان و موجودات را با خطر حتمی رو به رو ساخته است و میزان اکسیژن هوا در صد ساله اخیر از۳۶% به۲۵% کاهش یافته در سال ۲۰۰۷ که، بحث محیط زیست در دنیا به طور جدی بررسی و دنبال می شد و باعث سوراخ شدن لایه ازن گردیده است.
طوفان ها وگردبادها از طرفی و خشکی و تغییرات آب وهوا در نقاط مختلف جهان از طرف دیگر هر روز بیشتر از روز قبل باعث تخریب واز بین رفتن می شود. کشور ما ایران نیز باید همگام با سایرکشورهای جهان به محیط زیست خود توجه بیشتری نشان دهد و آن را در الویت خاص قرار دهد تا از آلودگی هوای شهرهای بزرگ، ضایعات صنعتی، خانگی و مصرف بی رویه مواد شیمیایی بدون عاقبت اندیشی در کشاورزی و صنعت، تخریب جنگل ها و قطع درختان به بهانه های مختلف در گوشه و کنار شهرها ، کاسته شود.

ایران برای صنعتی شدن بر خلاف بسیاری ازکشورهای جهان به آلاینده های صنعتی نیازی ندارد و می تواند با امکانات خدادادی خود با کم ترین هزینه و حداقل آلایندگی صنعتی به یک کشور صنعتی نمونه تبدیل شود به شرط آن که، خود را در رقابت با سایرین قرار ندهد و با فکر امکانات داخلی برای توسعه خویش و سازندگی کشورمان گسترش دهد. در بحث آلودگی هوا مختصرا یادآوری می کنم که، صنایع مادر، صنایع کوچک، اتومبیل های ما و همه صنایعی که، مواد خطرناک اعم از ذرات معلق کارخانجات آلومینیوم، مس و فولاد و از پالایشگاه ها، دودکش بخاری ها و حتا ذرات چربی رستوران ها گرفته تا حمام های که، CO و CO2 را به هوا می افزایند باید فیلتراسیون شوند باید به صورت مطلوب و با استفاده از تکنولوژی روز و استانداردهای لازم انجام شود. آیا می دانید کشورآلمان با حدود ۳۶۰۰۰۰ کیلومترمربع وسعت، حدود ۳۲ میلیون اتومبیل به علاوه کارخانجات صنعتی و فولادسازی و حدود ۸۲ میلیون جمعیت آلودگی هوا را کنترل می کند.

همانگونه که، همه آگاهان کشاورزی در رشته‌های مختلف می دانند مصرف کود وسم برای بهره وری بیشتر و جلوگیری از خسارات آفات و امراض پیامدهای بسیار ناهنجار دیگر را چه در زمینه آلودگی آب، خاک و هوا وهمچنین باقی مانده سموم در محصولاتی که، خوراک دام و انسان است به همراه دارد. همچنین عاقبت ناگوار استفاده از کودهای ازته و سایر ترکیبات نیتراتی، فسفاتی و گوگردی که، هم ساختمان خاک را دچار مشکل می‌کند ، هم باعث تغییرات فیزیولوژیکی گیاهی می شود، هم فون حشرات را دچار دگرگونی می کند، باعث از بین رفتن اغلب پارازیت ها شده ، طغیان آفات

را به دنبال دارد و هر از گاه انسان را نیز به سرطان های مختلف مبتلا می کند.

می دانید سموم بر علیه آفات از سه طریق تماس، خوراک و تنفس اثر می گذارند که، در صورت استفاده کم یا زیاد از سموم خسارات بیشتری از مفید بودن آنها خواهیم داشت. ضمنا استفاده از سموم ، علف کش ها و کودها به هر شکلی آلودگی خود را بر جای خواهند گذاشت.با تحقیقات وسیعی که، در دنیا در دست بررسی است می توان از مقاوم کردن گیاهان از طریق ژنتیکی عمل کرد. اگر چه حرکت های ژنتیکی برای ازیاد محصول اکنون با اشکالاتی روبه رو شده است و محصولات غذایی در اروپا به دو دسته طبیعی و ژنتیکی تقسیم می‌شوند. جهت آگاهی مردم از طبیعی یا ژنتیکی بودن محصولات برچسب هایی را بر روی آنها می چسبانند.

زیان استفاده از سموم چندین برابر محصولات ژنتیکی است، زیرا سموم هوا، آب وخاک را آلوده می‌کنند.
کشور ما ایران باید در راستای پژوهش های تلفیقی گام بر دارد اعم از تلفیق کشاورزی و دامپروری ویا کشاورزی، دامپروری و صنعت.هماهنگی لازم را بین صنایع، کشاورزی و بالاخره محیط زیست به وجود بیاورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *