آینده ایران در آینه های خورشیدی

آینده ایران در آینه های خورشیدی

آینده ایران در آینه های خورشیدی
تکنولوژی انرژی خورشیدی دارد جای خود را در جهان آینده باز می کند، این نتیجه سرمایه گذاری نزدیک ۲۰۰ میلیارد دلاری کشورهای جهان از ۱۹۹۰ تاکنون است. اگرچه در حال حاضر و طبق آمار سال ۲۰۱۵، یونان ۵/۹ درصد، ایتالیا ۶/۸ درصد و آلمان ۳/۶ درصد انرژی مصرفی خود را از انرژی پایدار (خورشید و باد) تامین می کند و این رقم فقط یک درصد انرژی مصرفی کل جهان را تشکیل می دهد ولی با توجه به کم شدن مداوم هزینه های تولید سلول های خورشیدی و پیشرفت تکنولوژی و تولید باطری های لیتیومی و امکان ذخیره سازی انرژی با روش های پیشرفته، طبق تحقیقات انجام شده دانشگاهی، تا سال ۲۰۳۰ (حدود ۱۲ سال دیگر) شاید سوت پایان عصر انرژی های فسیلی (نفت و گاز) به صدا درآید. در سال های اخیر در جهان شاهد رشد چندین تکنولوژی بوده ایم، IT، نانو، هوش مصنوعی و بالاخره انرژی خورشیدی که می شود با دریافت یک ساعت از انرژی آن به مدت یکسال کل نیاز جهان را تامین کرد. انرژی خورشیدی در حال حاضر حکم طلا را پیدا کرده است، انرژی پایدار و تحول آفرین. تحولاتی مانند بهسازی بسیار موثر باطری لیتیومی، حمل و نقل برقی، تکنولوژی انرژی خورشیدی و ماشین های خودران را شاید انقلابی جدید در صنعت نامید. همین گسترش ماشین های برقی و خودران تا دو دهه آینده کل سیستم صنعت حمل و نقل را دچار تحول و تغییر ساختار خواهد کرد، اگرچه خدمات فنی مهندسی به صورت پایه ای تغییر نکرده ولی دچار دگرگونی جدی خواهد شد. حتما می دانید که حدود ۶۰درصد نفت تولیدی جهان در صنعت حمل و نقل استفاده می شود. تا ۱۵ سال آینده این مقدار از مصرف حذف خواهد شد و منابع نفت و گاز شاید تا مدتی برای تولید سوخت هواپیماها یا کود شیمیایی یا .. مورد استفاده قرار گیرد.
انرژی های فسیلی در رقابت با تکنولوژی خورشیدی میدان را واگذار خوهند کرد چراکه انرژی خورشیدی نیاز به حمل و انتقال ندارد و هزینه تمام شده آن بسیار پایین خواهد بود و اصولا سیستم نقل و انتقال به زودی تغییر خواهد کرد و تصور ما اینست که سیستم حمل و نقل شهر هم دچار تغییرات بنیادی خواهد شد. بدیهی است که وقتی نفت در ده سال آینده جایگاه خود را بعنوانکالای استراتژیک از دست بدهد، می تواند پیامدهای سیاسی در مناطق نفت خیز مانند خاورمیانه و حتی در روسیه داشته باشد.
نگارنده بر این باور است که مسئولان کشور ایران باید چند کار را انجام دهند، در جریان هستید که ایران یکی از امضاکنندگان پیمان پاریس در سال ۲۰۱۵ در رابطه با اقدامات جدی در مورد کاهش انتشار گازهای گلخانه ای با هدف جلوگیری از گرم شدن بیشتر زمین و تغییرات آب و هوایی است. ظاهرا در این ارتباط برنامه ریزی هم انجام شده و در برنامه های توسعه پنجم و ششم به میزان ۵۰۰۰مگاوات تولید برق از انرژی خورشیدی در نظر گرفته شده است. منتهی تفاوت دارد میان آرزوها و آرمان ها و رسیدن به آن …
در این رابطه پیشنهاداتی به شرح زیر برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده ارائه می گردد:
۱- مجموعه مسئولان کشور حتما ضمن بروزرسانی تکنولوژی تولید برق سنتی با هدف جلوگیری از به هدر رفتن انرژی، سوبسیدهای متعلقه را تا حد ممکن حذف کنند.
۲- با هماهنگی دانشگاه ها، ضمن حذف تعداد زیادی از مراکز آموزش عالی به دلیل عدم نیاز در حوزه های تحصیلات مربوطه و وجود مازاد بر نیاز بازار، رشته های مهندسی مانند IT، برق صنعتی، الکترونیک، کامپیوتر، زبان انگلیسی، نانوتکنولوژی، انرژی های تجدیدپذیر و بخصوص فتوولتائیک را تامین و یا تقویت کنند.
۳- وزارت نیرو به طور جدی از واگذاری پروژه های تاسیس نیروگاه های خورشیدی به شرکت های زیرمجموعه دولت، نهادها، بانک ها و … خودداری کند.
۴- وزارت نیرو با جذب متخصصان واقعی و نه صرفا مدرک دار!! بدنه کارشناسی خود را در زمینه تکنولوژی جدید انرژی خورشیدی تقویت کند. این کار می تواند حتی با استخدام مشاوران فنی خارجی هم صورت پذیرد.
۵- وزارت نیرو با تعیین نرخ واقعی خرید با سود منطقی برای تولید کننده های جامعه، انگیزه کافی فراهم آورد و البته به موقع قیمت خرید برق را پرداخت کند.
۶- انرژی خورشیدی دیگر انتخاب نیست، ضرورت است. تا ۱۵ سال دیگر مشتری برای انرژی فسیلی موجود در زیر خاکمان را نخواهیم داشت .
۷- دولت و نهادهای شبه دولتی بعنوان مالک در سریع ترین زمان ممکن کارخانجات فعلی تولید خودرو را تعطیل و با شروع همکاری با شرکت های معتبر جهان، پشتیبانی تولید خودرو برقی و راه اندازی خدمات فنی مهندسی این تکنولوژی را با مسئولیت بخش خصوصی حقیقی آغاز نماید.
در نظر داشته باشیم که بدلیل ادامه خشکسالی در کشور ما و کمبود آب اصولا احداث صنایع سنگین مانند فولاد و خودرو در این دیار کار اشتباهی است و در صورت اصرار به احداث، بهتر است در سواحل دریای عمان صورت گیرد.
اما با تربیت تکنسین ها، مهندسین و مدیران حرفه ای در دانشگاه ها و مراکز آموزش فنی می توانیم مشاغل زیادی در بخش خدمات فنی مهندسی و پشتیبانی خودروهای برقی و انرژی خورشیدی ایجاد کنیم.
عزیزان مسئول! زمان دارد به سرعت می گذرد و فرصت ها از دست می رود، با همکاری با شرکت های معتبر جهان در چهار گوشه دنیا بستر لازم را برای رشد تکنولوژی انرژی خورشیدی فراهم آورید . صدها هزار شغل در این بازار جدید بوجود خواهد آمد…..
سعید منصورافشار

2 thoughts on “آینده ایران در آینه های خورشیدی

  1. ابوالفضل says:

    با عرض سلام
    بنده دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک هستم و فوق العاده علاقه مند و البته فعال در زمینه انرژی های نو
    سابقه ساخت یک عدد توربین بادی ساونیوس و یک متمرکز کننده خورشیدی با ضریب تمرکز 400 به همراه تعقیب کننده
    رو دارم. میخواستم اگه بشه در زمینه نیاز کشور به انرژی های نو باهاتون مشورت کنم.
    ایدی تلگرام بنده : DR_rajabloo
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *