بررسی استفاده از انرژی زمین‌گرمایی از مخازن نفت و گاز

بحران آب و فاضلاب و مرگ خاموش فلات ایران

بحرانی که از چند سال پیش تاکنون بارها در مقالات تحلیلی مختلف و بر اساس گزارش سازمانهای جهانی پیش بینی کرده بودیم، متاسفانه الان چهره واقعی خود را نشان می دهد. معاون اول رئیس جمهوری و وزارت نیرو بعنوان متولی اصلی آب در کشور صریحا از وجود بحران در تامین آب دهها شهر کشور خبر داد و صحبت از جیره بندی به میان آورد.
درباره علل بروز کم آبی و خشکسالی، بدلیل تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین در اثر استفاده از سوخت های فسیلی بارها بحث شده، لذا ما در این مقال کوتاه را حل های کوتاه مدت و بلندمدت را به مسئولان ذیربط پیشنهاد می کنیم. اگر چه در روزهای اخیر شاهد مصاحبه ها و نصب پلاکاردهای بزرگ هشدار وضعیت در سطح شهرها با موضوع بحران کمبود آب شیرین هستیم، اما تجربه برای نگرفتن یارانه ها نشان داد که اصولا مردم ایران به دلیل رشد در اقتصاد دولتی و رانتی زیر بار مسئولیت پذیری نمی روند و لذا پیشنهادات خود را بشرح ذیل ارائه می نماییم:
۱- در اسرع وقت قیمت آب لوله کشی تهران و شهرهای بزرگ بصورت پلکانی به ده تا بیست برابر قیمت فعلی افزایش یابد تا مردم، خود مصرف را مدیریت کنند.
۲- طبق گزارشها حدود سی درصد آب تهران و برخی شهرها به دلیل فرسوده بودن لوله های انتقال آب، نشت می کند، لذا تعویض فوری آنها ضروری است.
۳- با هماهنگی وزارت کشاورزی از کشت محصولات زراعی که آب بری زیادی دارند جلوگیری شود. روش آبیاری سنتی غرقابی با برنامه ای پنج ساله به آبیاری قطره ای و موضعی تبدیل شود و صدالبته تغییر در سیاست های توسعه کشاورزی در بسیاری از بخش ها به دلیل مصرف نود درصد آب کشور و عدم توجیه اقتصادی ضروری به نظر می رسد.
۴- شهرداری ها موظف شوند از کاشت چمن و درختچه ها و گل و گیاه که باعث کمبود منابع زیرزمینی آب شیرین می شود، خودداری کنند. توصیه دیگر به شهرداری ها بخصوص شهرداری تهران اینست که در بحث تراکم فروشی و صدور پروانه ساخت برج، اول از همه به فکر تامین آب و سیستم تصفیه فاضلاب آنها باشد.
۵- شهرکهای صنعتی و مجتمع های مسکونی مکلف شوند سیستم جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب محلی داشته باشند.
۶- سیستم عمومی جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب شهری در تهران و سایر شهرها سریعا اجرا شود. البته پیشنهاد می کنیم از مدل های امتحان شده مانند شبکه فاضلاب آلمان، الگوبرداری شود که حدود شصت درصد فاضلاب را به چرخه مصرف برمی گردانند. در برخی کشورها بیش از هشتاد درصد فاضلاب به آب قابل استفاده تبدیل می شود.
سعید منصورافشار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *